Online casino klachten? Hier kun je terecht!

Heb je een slechte ervaring bij een online casino maar weet je niet wat je hier mee moet doen? Maak je geen zorgen – in dit bericht zullen we ons verdiepen in de meest voorkomende online casino klachten, eventuele oplossingen, en waar je terecht kunt om deze (indien mogelijk) zo snel mogelijk af te handelen.

De lijst met meest voorkomende klachten baseren we op meerdere bronnen, waaronder online fora, maar ook vragen die we binnen krijgen van casino spelers.

Wat kost gokken jou? Stop op Tijd. 18+

Casino wil niet uitbetalen

We hebben opgemerkt dat verreweg de meeste online casino klachten ontstaan tijdens de uitbetalings procedure. Je hebt een mooie bedrag gewonnen, wilt dit het liefst zo snel mogelijk op je rekening zien staan – maar het casino wil niet uitbetalen. En nu?

Afhankelijk van wat het probleem precies is, zou er heel goed een oplossing kunnen zijn. We zullen deze klacht daarom onderverdelen in verschillende redenen waarom een casino zou kunnen besluiten om een uitbetaling niet te verwerken.

Er wordt om documenten gevraagd

verificatie plaatje

Het kan zijn dat je een uitbetaling hebt aangevraagd, en dat het casino vervolgens om verschillende documenten vraagt. Veel mensen dienen hier een klacht over in, aangezien deze documenten niet nodig waren om geld te storten. Indien je nog nooit eerder documenten hebt moeten opsturen, snappen we goed dat je hier nogal tegenop kijkt.

Helaas zal het casino toch echt de aangevraagde informatie nodig hebben om je uitbetaling te verwerken. Om het witwassen van geld en identiteitsfraude te voorkomen, zijn casino’s namelijk verplicht om bepaalde informatie aan te vragen. Sommige online casino’s vragen dit aan wanneer er een uitbetaling boven een bepaald bedrag (normaliter boven €2300) wordt aangevraagd, terwijl andere casino’s dit bij iedere uitbetaling doen.

Dit wordt ook wel het verificatie proces genoemd. Je verifieert tijdens dit proces namelijk dat je inderdaad bent wie je zegt dat je bent, en dat jij de eigenaar bent van de gebruikte rekening. Indien je bij een betrouwbaar online casino speelt hoef je je absoluut geen zorgen te maken dat er iets met je gegevens zal gebeuren.

Desalniettemin raden we altijd aan om gevoelige informatie, zoals de CVC code op een credit kaart, altijd te verbergen. Daarnaast kun je ook op de kopie aangeven dat het om een kopie betreft voor een specifiek online casino op een bepaalde datum.

Je hebt met iemand anders zijn/haar rekening betaald

Wanneer je een uitbetaling aanvraagt, zal het online casino naar je gegevens kijken. Indien ze opvalt dat je met een kaart of overige betaalmethode hebt betaald waarvan de naam niet met jouw naam overeenkomt, zul je ook bepaalde informatie toe moeten sturen.

In dit geval zal ook de eigenaar van de kaart/rekening een formulier in moeten vullen waarmee er toestemming gegeven wordt. Met de nieuwe Kansspelwetgeving in Nederland is dit een stuk minder voorkomend probleem.

Schending van bonus voorwaarden

We kunnen dit niet vaak genoeg zeggen, maar lees altijd de bonus voorwaarden van een casino door. Vaak is er een maximum inzet per draai aan bonusgeld verbonden. Sommige online casino’s geven spelers direct na registratie al gratis spins. Het is in dit geval mogelijk dat je geld wint zonder dat je ooit een storting hebt gemaakt.

Om te voorkomen dat mensen er bijvoorbeeld met een jackpot vandoor gaan zonder te storten, wordt er vaak een maximaal bedrag ingesteld dat spelers uit kunnen laten betalen indien ze nog nooit een storting hebben gemaakt. Wil je bijvoorbeeld 500 euro uitbetalen, terwijl het maximale bedrag 100 euro is? Dan heb je helaas geen recht op de overige 400 euro.

Wil het casino om een andere reden niet uitbetalen?

Let op: Nu de KSA licenties uit heeft gegeven is de onderstaande paragraaf niet meer van toepassing. In plaats van de MGA moet je nu bij de KSA een melding maken.

Wil een online casino niet uitbetalen om een andere reden terwijl je wel recht hebt op het geld? Dan kun je het beste een klacht indienden bij de kansspelautoriteiten van het betreffende land. Bijna alle online casino’s in Europa beschikken over een MGA licentie.

Deze is uitgegeven door de Malta Gaming Authority in Malta. De kansspelautoriteiten houden regelmatig controle bij online casino’s om illegale praktijken van zowel het casino als spelers te voorkomen. Het is dan ook bijna onmogelijk dat een goed en betrouwbaar online casino geen terechte reden zou hebben om een uitbetaling niet uit te willen betalen.

Mocht dit toch gebeuren, geef het dan aan bij de MGA die dit vervolgens verder zullen onderzoeken. Ook kun je terecht bij bijvoorbeeld het online casino forum, waar je andere spelers kunt waarschuwen.

Bonus of promotie niet ontvangen?

bonus plaatje

De tweede reden waarom spelers vaak online casino klachten hebben, is gerelateerd om bonussen en promoties. Deze kunnen namelijk heel leuk zijn om te ontvangen, maar gaan vaak wel gepaard met een uitgebreide lijst voorwaarden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je net een account hebt aangemaakt of jezelf hebt gekwalificeerd voor een van de promoties, maar geen bonus geld / gratis spins hebt ontvangen. Lees altijd eerst de voorwaarden door.

Bij speciale promoties kan het bijvoorbeeld zo zijn dat het bonusgeld op een bepaald tijdstip zal worden toegevoegd. Wat betreft welkomstbonussen is het belangrijk om in gedachte te houden dat er bij bijna ieder online casino een regel geld dat er slechts 1 welkomstbonus per huishouden / IP adres ontvangen kan worden. Deze regel is ingesteld om bonusmisbruik te voorkomen. Denk je dat je toch recht hebt op een bepaald bedrag of gratis spins?

Dan kun je het beste even contact opnemen met het klantenservice team van het casino. Zij kunnen de zaak voor je onderzoeken en verduidelijken waarom je geen bonus hebt ontvangen, of deze eventueel alsnog toevoegen indien blijkt dat er sprake is van een fout van hun kant.

Winst uit spel niet toegevoegd aan balans

Als laatste willen we wat tips geven over wat je kunt doen indien je geld hebt gewonnen in een spel, maar deze niet aan je account balans wordt toegevoegd. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je een winnende combinatie hebt behaald in een slot, en dat er plots een technische storting plaats vind. Is het geld niet aan je account toegevoegd?

Schrijf direct de naam van het spel en de tijd op, en neem dan contact op met het support team van het casino. Zij kunnen vervolgens naar je spel geschiedenis kijken en de rondes nalopen om te kijken of je inderdaad recht hebt op winsten. Houdt er wel rekening mee dat spel storingen doorgaans de verantwoordelijkheid zijn van de spelaanbieder, en niet noodzakelijk van het casino zelf.

Probeer ook eerst altijd het spel opnieuw te openen, aangezien de software vaak zo is opgesteld dat deze de ronde zal afmaken wanneer deze door een storting abrupt is onderbroken. Het kan dus zijn dat de winst alsnog automatisch zal worden toegevoegd.

Over het algemeen raden we je dus aan om; eerst na te gaan of ergens recht op hebt door de voorwaarden goed door te lezen. Vervolgens kun je contact opnemen met de klantenservice van het desbetreffende casino. Heb je ergens recht op, maar biedt het casino geen goede oplossing?

Dan kun je dit aangeven bij de kansspelautoriteiten van het land waar het casino een licentie heeft. Tevens zijn fora handig, aangezien andere spelers wellicht dezelfde online casino klachten hebben gehad.

Comments are closed.

Scroll To Top